Důchodová reforma

Už se zase něco chystá. Tentokrát v tom nemají bordel jenom občané, ale i většina odborníků. Nejdůležitější je, že vláda v tom má jasno a přes veto prezidenta zákon prosadila. Pokud čekáte radu, jak se k reformě postavit, ode mě ji nedostanete, záleží na situaci. Dám Vám radu, jak se postavit k případným nabídkám: Pokud Vám někdo bude tvrdit, že využít druhého pilíře je ať dobré nebo špatné, aniž by věděl, jaké jsou Vaše příjmy, výdaje a plány do budoucna, jaké produkty využíváte, a kolik v nich máte a budete mít naspořeno, pak hledejte jiného rádce.

Pár faktů o druhém pilíři. Obecně platí, že oproti ostatním běžně dostupných nástrojům je poplatkově velmi přísně regulován. Obecný občan tedy nemůže být tak snadno oškubán. Nebýt oškubán ovšem neznamená vydělat, ani být na nule. Nebýt oškubán znamená, že klient přesně ví, kolik a za co platí. Což je u spousty produktů říct nedá. Jelikož všechny penzijní společnosti budou mít poplatky více méně na stejné hladině, jediné, co bude významně rozhodovat, je hospodaření dané penzijní společnosti. Většina penzijních společností bude vznikat ze stávajících penzijních fondů, výsledky hospodaření naleznete např. zde: http://produktovelisty.cz/penzijni-pripojisteni/summo.html

Čeští zákonodárci se zřejmě poučili (!) z chyb ze Slovenska, kde výše provize pro sjednatele produktu byla tak vysoká a poptávka veřejnosti tak slepá, že vzniklo mnoho a mnoho subjektů, které nabízely zprostředkování druhého pilíře. U nás bude provize za takovýto obchod jednotná, a to 800 Kč. To už není takové terno, aby si kdejaký klučina zatoužil přivydělat – založit živnost, udělat zkoušku, a honem honem zkazit život pár známým za několik tisícovek. 

Na druhou stranu, i člověk s mnoholetou praxí v oboru s obavou o svoje pracovní místo může nabídnout něco, do čeho ho zaměstnavatel přinutí. A někdy musí – viz článek o poštovních doručovatelích nucených prodávat finanční produkty - http://www.penize.cz/financni-poradenstvi/239298-posta-razi-tvrdy-byznys.... Bohužel narozdíl od studentíků tito dlouholetí core zaměstnanci vypadají a působí důvěryhodně, takže hrozí ještě větší riziko nedostatečného ověření informací a slepé důvěry v dobrý pocit.

Máme tedy to štěstí, že nebudeme čelit takovému boomu „prvoradičů“ jako Slováci, nicméně i tak budou reklamy bušit horem dolem, telefony zvonit zleva zprava. A většina firem je připravena bojovat tvrdě, i s tlakem na stávající zaměstnance. Obrňte se, nevěřte nikomu, chtějte informace, a ověřujte si je z více nezávislých zdrojů. 

 

Přidat komentář

Filtered HTML

  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Povolené HTML značky: <a> <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Plain text

  • Nejsou povoleny HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy jsou automaticky převedeny na odkazy.
  • Řádky a odstavce se zalomí automaticky.

Přidat komentář